http://usj.udpu.edu.ua/issue/feedУманська старовина2024-05-21T00:00:00+03:00Тетяна Володимирівна Кузнецьumanska.starovyna@ukr.netOpen Journal SystemsНауковий журнал містить публікації статей з історії України та регіональної історії, всесвітньої історії, історіографії методики навчання історії, спеціальних історичних дисциплін, рецензії, повідомлення про наукові події та заходи.http://usj.udpu.edu.ua/article/view/304198ДОЗВІЛЛЯ ВИХОВАНОК ІНСТИТУТІВ ШЛЯХЕТНИХ ДІВЧАТ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ ЗА ДЖЕРЕЛАМИ ОСОБОВОГО ПОХОДЖЕННЯ (ХІХ – ПЕРШІ ДЕСЯТИЛІТТЯ ХХ СТ.)2024-05-16T10:50:31+03:00Ілона Жовтаkovtach8316@gmail.comАнтоніна Кізловаant_kiz@ukr.net<p><em>У статті висвітлено дозвілля вихованок інститутів шляхетних дівчат на території підросійської України в ХІХ – на початку ХХ ст. і показано, наскільки працівники закладів контролювали вільний час вихованок. Охарактеризовано історіографію і джерельну базу дослідження. Розкрито такі сфери дозвілля як рукоділля і читання, спілкування з родичами і друзями, прогулянки і відвідування заходів, розваги й ігри. Доведено, що через замкнутість інститутського середовища і нагляд наставниць за дівчатами, вільний час вихованок, під час якого їх спонукали до певного заняття, можна вважати напівдозвіллям</em>.</p> <p><strong><em>Ключові слова:</em></strong><em> дозвілля,</em><em> освіта, навчальний заклад,</em><em> інститут шляхетних дівчат, вихованка, джерел</em><em>о</em><em> особового походження</em><em>, Україна,</em><em> ХІХ – почат</em><em>ок</em><em> ХХ</em><em> </em><em>ст.</em></p>2024-05-15T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Уманська старовинаhttp://usj.udpu.edu.ua/article/view/304208НКЮ і НКВС В РЕАЛІЗАЦІЇ РЕЛІГІЙНО-ЦЕРКОВНОЇ ПОЛІТИКИ В РАДЯНСЬКІЙ УКРАЇНІ (1920- РОКИ)2024-05-16T11:45:28+03:00Алла Киридонakyrydon@ukr.net<p><em>Статтю присвячено загальній характеристиці залучених до реалізації політики радянської держави щодо церкви Народного комісаріату юстиції (НКЮ) та Народного комісаріату внутрішніх справ (НКВС). Схарактеризовано нормативно-правові й організаційні засади, динаміку їхніх компетенцій і завдань, структурно-функціональних повноважень у царині церковно-релігійної політики держави в період 1920-х років. Розглянуто реорганізацію органів державного управління з упровадження радянської моделі державно-церковних відносин.</em> Визначено, що в<em>продовж 1920-х рр. </em><em>відбувся </em><em>перехід від хаотичного втручання партійно-владних органів у діяльність релігійних громад до </em><em>вибудовування структурно-функціонального механізму реалізації церковно-релігійної політики. Вагома роль у здійсненні останньої відводилась на різних етапах НКЮ та НКВС: </em></p> <p><strong><em>Ключові слова</em></strong><em>: радянська влада, Народний комісаріат юстиції (НКЮ), Народний комісаріат внутрішніх справ (НКВС), </em><em>відділ культів НКВС, антирелігійна комісія.</em></p>2024-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Уманська старовинаhttp://usj.udpu.edu.ua/article/view/304210ВИКОРИСТАННЯ КІНОПРОПАГАНДИ ЯК ІНСТРУМЕНТУ ВПЛИВУ НА НАСЕЛЕННЯ ОКУПОВАНИХ ТЕРИТОРІЙ УКРАЇНИ В 1941-1944 рр.2024-05-16T11:52:23+03:00Оксана Салатаo.salata@kubg.edu.ua<p><em>У статті розкривається роль кінематографу як інструменту пропаганди нацистської окупаційної влади на окупованих територіях України у роки другої світової війни 1941-1944 рр. Показано вплив кінематографу на поведінку та діяльність мешканців окупованих міст та містечок України, його вплив на формування позитивного образу нацистської Німеччини і використання його як протидію радянській пропаганді. </em></p> <p><em>Виявлено, що основним завданням німецьких авторів та режисерів, кіно, яке демонструвалося для населення окупованих територій повинно було справити на людей великий морально-психологічний вплив, забезпечити підтримку місцевого населення гітлерівській армії і полегшити німецьким військам просування далі на схід у глиб країни.</em></p> <p><em>Автор зробила висновки про те, що, незважаючи на застосування різних методів і технологій пропаганди доступних нацистській окупаційні владі, у тому числі й кінематографу, більша частина населення окупованих територій України не підпала під їх вплив і, згодом, взагалі почала ігнорувати ідеологічні кінострічки. Як показало дослідження, </em><em>нацистська пропаганда на окупованих територіях України, попри її масштабний характер,</em> <em>в цілому, виявилася, малоефективною. Населення окупованої України в основній своїй</em> <em>масі недовіряло гітлерівській владі і її «новому порядку».</em></p> <p><strong><em>Ключові слова: </em></strong><em>друга світова війна, ідеологічний вплив, окупаційний режим, кінопропаганда, пропагандистський вплив.</em></p>2024-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Уманська старовинаhttp://usj.udpu.edu.ua/article/view/304236ІСТОРИЧНА ПАМ’ЯТЬ І МІФ: ДО ПИТАННЯ СПІВВІДНОШЕННЯ ПОНЯТЬ2024-05-16T15:36:22+03:00Юрій КотлярK555556k@gmail.com<p><em>Досліджено феномен історичної пам’яті в системі взаємовідносин між історичною наукою та міфом. В теоретичному плані виділено гносеологічний, комплексний, конвенціональний та конструктивістський підходи вивчення поняття «історична пам’ять».</em></p> <p><em>Історична пам’ять – це не історія, а форма репрезентації минулого, яку досліджують історики. Історія підпорядковує собі історичну пам’ять, яка зберігається в деяких кодифікованих (визнаних історією) слідах, залишках (місцях пам’яті). Міфологічний світогляд – перший тип осягнення історії. Історична пам’ять – це міфологізована форма групових уявлень про минуле.</em></p> <p><em>Співвідношення історичної пам’яті, історії та міфу носить складний характер. По-перше, історична пам’ять є джерелом для історичних досліджень, а історія як наука виконує деміфологізуючу функцію. По-друге, історична наука базується на історичній пам’яті та на міфах, як на історичних джерелах.</em></p> <p><strong><em>Ключові слова: </em></strong><em>історична пам’ять, історична наука, міф, культура, підхід, формула.</em></p>2024-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Уманська старовинаhttp://usj.udpu.edu.ua/article/view/304215МЕКСИКАНСЬКА ЕКСПЕДИЦІЯ ВЕЛИКИХ ЄВРОПЕЙСЬКИХ ДЕРЖАВ 1861–1867: КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ ПРОБЛЕМИ2024-05-16T13:07:26+03:00Сергій Троянkattis@ukr.netТетяна Кузьмаkuzmulkatania@ukr.net<p><em>У статті узагальнено значення військової експедиції в Мексику 1861–1867 рр. для політики великих європейських держав – насамперед Франції, Великої Британії, Іспанії – у рамках Віденської міжнародної системи. Утворення і кількарічна діяльність імперії Максиміліана Габсбурга в Мексиці завершилася крахом. Невдала реалізація планів щодо створення маріонеткової імперії в Центральній Америці в 60-х рр. ХІХ ст. особливо негативно позначилася на послабленні міжнародних позицій Франції і особисто імператора Наполеона ІІІ. Посилився вплив США на регіональні процеси в Північній та Південній Америці. Упродовж наступних десятиліть ці зміни стали одним із чинників реконфігурації світопорядку і завершення Віденської епохи міжнародних відносин.</em></p> <p><strong><em>Ключові слова:</em></strong><em> Віденська міжнародна система, експедиція в Мексику, Максиміліан Габсбург, Франція, Наполеон ІІІ, великі держави.</em></p>2024-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Уманська старовинаhttp://usj.udpu.edu.ua/article/view/304222КУЛЬТОВА АРХІТЕКТУРА МІСТА СТОРОЖИНЕЦЬ У ДАВНИНУ 2024-05-16T13:51:28+03:00Олександр Гадинкоalexandrugadinco555@gmail.com<p><em>У даній статті мова йде про минуле Сторожинця, який пройшов історичний шлях свого розвитку від первинного поселення до міста. Його вдале географічне розташування на перехресті доріг, які ведуть у різні сторони, відобразилось на його місцезнаходження. Одночасно про це говорить і самоназва населеного пункту «сторожинець», яка означає охорона, сторожовий пункт чого-небудь. Уперше населений пункт згадується у грамоті молдавського господаря Романа ІІ (1447-1448рр.), який подарував це село одному боярину за вірну службу, що було звичним явищем тих часів. Тоді село Сторожинець входило до складу Молдавського князівства.</em></p> <p><em>У 1774р. Буковина і у тому числі поселення Сторожинець увійшли до складу Австрії. Такі перемінивідбулися у результаті російсько-турецької війни 1768-1774 рр. і австрійсько-турецьких перемовин 1774р. Зміни адміністративно-політичної та державної приналежності регіону мало свої певні наслідки. На теренах цього регіону нарешті припинилися багатовікові військові дії, стабілізувалася військова та політична ситуація, почало налагоджуватися життя людей, будуватися дороги і шляхи сполучення, зводитися будинки і храми, розбудовуватися інфраструктура, працювати місцеві органи влади. До цього краю і поселення у тому числі почали також приїжджати колоністи (поселенці), які приносили щось нове і корисне з собою, розбудовували цей регіон, внесли свою частинку у розвиток населеного пункту, стали мультинаціональною складовою його історичного розвитку. І дійсно, такі кардинальні зрушення у житті поселення Сторожинець наступили у другій половині </em><em>XIX</em><em> ст., коли відбулась адміністративна реформа у краї і почали працювати повітові органи влади, було ліквідовано кріпосне право, зароджувалися ринкові відносини, відкривалися малі і великі підприємства, сюди почали приїжджати поселенці з різних куточків Австро-Угорської імперії (з 1867р.). Поселення почало </em><em>швидко розростатися як у кількісному так і в господарському відношенні, що в кінці ХІХ призвело до зміни назви і значення його адміністративного статусу – від села до містечка. Забудовані земельні ділянки, які були зведені для постійного місця проживання людей, розбудована адміністративна, муніципальна та промислова </em><em>інфраструктура, чисельність та густота населення, зайнятість мешканців промисловими виробництвами, забудова містечка культовими об’єктами призвела до надання Сторожинцю статусу міста на початку ХХ ст.</em></p> <p><em>Саме культова забудова містечка з другої половини ХІХ – початку ХХ ст. свідчить про його етнічну строкатість, мультинаціональну культурну спадщину та розмаїття етносів, які тут проживали, духовну та церковно-архітектурну спадщину, яку вони залишили по собі у вигляді храмів. Культові об’єкти споруджені у різних стильових варіантах є відбитком способу життя і мислення суспільства. Храми та церкви є не лише відображенням, а й віддзеркаленням внутрішнього світу народів, їх віросповідання, християнських чеснот, моральних переконань та якостей. У Сторожинці окрім місцевого населення (українців і румунів) проживали ще й поляки, німці, євреї, які мали свої храми для молитви та поклоніння Богу. Всі вони збереглися до сьогоднішнього дня, у них триває служба Божа, є осередками духовної та культурної спадщини етносів зокрема та міста в цілому. </em></p> <p><em><strong>Ключові слова</strong>: архітектура, храм, кірха, грамота, землевласник, нації, колоністи.</em></p>2024-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Уманська старовинаhttp://usj.udpu.edu.ua/article/view/304226PRZEPIS NA WYCHOWANIE RODZINY BNIŃSKICH W ŚWIETLE KORESPONDENCJI ARCHIWUM W WINNICY2024-05-16T14:12:21+03:00Anna Czerniecka-Haberkoa.czerniecka-haberko@ujd.edu.plKarolina Studnicka-Mariańczyk k.studnicka-marianczyk@ujd.edu.pl<p><em>Analizie poddano kilkadziesiąt listów powstałych między 13 sierpniem 1876 r. a 5 majem 1890 r. Nadawcą listów był Roman Bniński (ojciec). Listy adresowane były przede wszystkim do syna Romana.</em></p> <p><em>Analizowane listy pozwalają jedynie na scharakteryzowanie postawy ojca wobec syna. Postawy te mają kształtować/wychowywać syna. Stąd też odnajdziemy w nich: akceptację, współdziałanie, rozumną swobodę i uznanie praw dziecka.</em></p> <p><em>Listy to źródło bezpośrednie prezentujące: życie powszednie rodziny, stosunki w niej panujące, koligacje rodzinne, stosunki z sąsiadami, znajomymi i przyjaciółmi... Taki też charakter mają listy Romana Bnińskiego do syna. Tak jak wszystkie materiały o charakterze bezpośrednim, pozwalają zatem na konstruowanie nowego obrazu ziemiaństwa. Obrazu skonfrontowanego ze stereotypowymi wyobrażeniami na jego temat, uformowanymi głównie w oparciu o literaturę pozytywistyczną i marksistowską.</em></p> <p><strong><em>Słowa kluczowe:</em></strong> <em>Roman Bniński, Bnińscy, list, ojciec, syn</em><em>.</em></p>2024-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Уманська старовинаhttp://usj.udpu.edu.ua/article/view/304228РОЛЬ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ ТА ГРОМАДСЬКОСТІ У РОЗБУДОВІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ НА ЛІВОБЕРЕЖНІЙ ТА СЛОБІДСЬКІЙ УКРАЇНІ В СЕРЕДИНІ ХІХ – НА ПОЧАТКУ ХХ СТ.2024-05-16T14:35:39+03:00Юрій Нікітін nikitin_63@ukr.net<p><em>На основі широкого спектру джерел з використанням методів історико-архівного аналізу, синтезу та порівняння висвітлено роль органів місцевого самоврядування та громадськості в обґрунтуванні необхідності створення мережі дошкільних закладів на теренах Лівобережної та Слобідської України в середині ХІХ на початку ХХ ст.</em></p> <p><em>У статті проаналізовано головні чинники, що вплинули на популяризацію ідей необхідності дошкільного виховання, їх основний зміст. Висвітлено початковий етап поширення передових на той час ідей щодо дошкільного виховання і відкриття перших ясел-притулків. Показано роль представників прогресивно налаштованої громадськості, меценатів не лише в популяризації прогресивних в той час педагогічних ідей, але й в їх реалізації в кінці ХІХ – на початку ХХ ст. Висвітлено позитивну роль органів місцевого самоврядування (особливо повітових земств) у спробах розбудови мережі ясел-притулків в роки Першої світової війни.</em></p> <p><em>Встановлено, що організатори дошкільних закладів розуміли важливість питання не лише функціонування ясел, але й підготовки і підвищення кваліфікації педагогічних кадрів. Акцентовано увагу, що створені ясла були орієнтовані в першу чергу на дітей із малозабезпечених сімей. Показано пасивність держави у вирішенні проблеми створення та функціонування ясел-притулків на теренах Російської імперії у другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. Приділено увагу маловідомим аспектам обраної теми, які потребують подальшої наукової розробки.</em></p> <p><strong><em>Ключові слова:</em></strong><em> ясла-притулки, меценати, громадськість, органи місцевого самоврядування, земства, Лівобережна, Слобідська Україна.</em></p>2024-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Уманська старовинаhttp://usj.udpu.edu.ua/article/view/304232БЛАГОДІЙНИЦЬКО-МІСІОНЕРСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ АРХІЄПИСКОПА ВАСИЛЯ (БОГДАШЕВСЬКОГО) ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ЙОГО СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ ПОГЛЯДІВ НА ПОЧАТКУ ХХ СТ.2024-05-16T14:59:22+03:00Владислав Яшин mega_ukrainian333@ukr.netОлександр Чучалін aleksandr02.1989@gmail.com<p><em>У статті здійснено аналіз благодійницько-місіонерської діяльності архієпископа Василя (Богдашевського) в період перебування ним на посаді ректора Київської духовної академії. Проведення такої діяльності архієпископом Василем (Богдашевським) стало підтвердженням тих поглядів, що були викладені ним в окремих працях. Така діяльність засвідчила здійснення ним значного внеску в підтримку суспільно-корисних ініціатив, які були досить необхідними в той час. Метою статті є виявлення, аналіз та залучення до наукового обігу матеріалів, що дають змогу проаналізувати діяльність архієпископа Василя (Богдашевського) і окреслити більш вужче основні аспекти суспільно-політичних поглядів архієрея та його участі в благодійницько-місіонерській діяльності, яка сприяла покращенню зростанню духовності громадян за рахунок підтримки благодійницьких ініціатив і соціальних програм різних товариств та установ.</em></p> <p><em>Об</em>’<em>єктом аналізу стали різні документи, що розкривають суть досліджуваної проблеми.</em><em> Охарактеризовано значення проаналізованих матеріалів для подальшого комплексного дослідження цієї персоналії. У дослідженні розкрито роль архієпископа Василя (Богдашевського) в релігійному житті країни, значущість його внеску у формуванні духовного розвитку та національної ідентичності суспільства.</em></p> <p><strong><em>Ключові слова:</em></strong><em> архієпископ Василь (Богдашевський), Київська духовна академія, богослов</em>’<em>я, пастирство, місіонерство, благодійництво, просвітництво.</em></p>2024-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Уманська старовинаhttp://usj.udpu.edu.ua/article/view/304235СПІЛКА БЕЗВІРНИКІВ УКРАЇНИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ВИНИЩЕННЯ РЕЛІГІЇ У 1930-Х РОКАХ (НА ПРИКЛАДІ ВІННИЧЧИНИ)2024-05-16T15:18:33+03:00Анатолій Войнаровськийvoinarovskiy95@gmail.com<p><em>В</em><em> рамках даної статті акцентовано увагу на діяльності Спілки войовничих безвірників України на теренах Поділля як одного з інструментів винищення релігії. Здійснення репресій проти духовенства передбачало ліквідацію релігії як соціальної інституції в цілому, за планами злочинного режиму це був необхідний крок у встановленні абсолютної влади. Саме духовенство залишалося носієм тих гуманних цінностей, котрі б дозволяли зберегти базові ментальні характеристики національної культури, ідентичність українського народу. Тому залучивши всі ресурси карально-репресивного, партійного та виконавчого апаратів влади режим активізує діяльність спеціалізованої структури для повної ліквідації релігії. Завданням дослідження є вивчення функціонування Спілки войовничих безвірників, особливостей методів їх діяльності та їх ролі у винищенні релігії на теренах Подільського регіону. Методологія дослідження базується на принципах науковості, історизму, загальнонауковий інструментарій (аналіз, синтез, узагальнення) Аналіз та інтерпретація функціонування сталінського тоталітаризму базується на цивілізаційно-гуманістичному та антропологічному підходах<strong>.</strong></em></p> <p><em>Наукова новизна полягає в тому, що на основі досліджених джерел здійснюється розкриття сутності функціонування одного з елементів карально-репресивного апарату більшовицького режиму, розкриття подвійності стандартів, коли під формою діяльності громадської інституції діяла ланка каральної системи. </em></p> <p><em>Висновки. Діяльність СВБ є у 1930 роках є доказом сформованого та вертикально керованого спеціалізованого відомства по винищенню ворожої за міркуваннями комуністичного тоталітаризму соціальної інституції – релігії. Діяльність осередку Спілки войовничих безбожників підкреслює, що Церква розглядалась як головний конкурент у царині ідеології, і тому іншої альтернативи як її знищення у сталінського режиму не існувало. Особливістю діяльності банди безвірників на теренах Подільського краю була боротьба з різними конфесіями: православними, католиками, протестантами та іншими деномінаціями які виникали як протест да більшовицького режиму, застосування насильства до духовенства та конструювання образу ворога по відношенню до служителів культу. Одними з головних цілей які намагалися реалізувати керманичі Спілки войовничих безбожників було завдання сформувати нетерпимість населення до вірян, кліру та Церкви.</em></p> <p><strong><em>Ключові слова</em></strong><em>: Поділля, Спілка безвірників України, релігія, тоталітаризм, карально-репресивна політика, атеїзм.</em></p>2024-06-03T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Уманська старовина